Späť na zoznam noviniek

PRIATEĽSTVO V ŠŤASTÍ I NEŠŤASTÍ, V BOHATSTVE I CHUDOBE

22. januára 2020

Príbeh začiatku českej automobilky Škoda pripomína Fénixa,
ktorý vstane z popola. A to doslova. Počas desiatok rokov existencie
musela Škoda čeliť ničivým požiarom aj finančným
problémom. Je však príkladom toho, čo dokáže sila priateľstva
a odhodlanie byť najlepším.

Vznik automobilky Škoda tak, ako ju poznáme v dnešnej podobe, je oveľa zložitejší, akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať. Všetko začalo koncom 19. storočia, kedy sa mladý Václav Klement prisťahoval do Mladé Boleslavi. Už od  skorého veku musel manuálne pracovať, keďže nemal šťastné detstvo a vlastná macocha mu zakazovala štúdium, hoci mal o neho záujem. Stal sa teda kníhkupcom a po smrti majiteľa kníhkupectvo, v ktorom pracoval, odkúpil a viedol. Podnikateľské ambície mu ale nezabránili venovať sa činnosti, ktorá ho nesmierne napĺňala – cyklistike. Práve naopak, vďaka svojej duchaprítomnosti a talentu tieto dve oblasti šikovne prepojil a už čoskoro popri
kníhkupectve začal predávať aj bicykle rakúskych, anglických či nemeckých značiek.

Zlom nastal v roku 1894, kedy si Klement kúpil jazdný bicykel nemeckej firmy Seidel & Naumann, na ktorom sa pokazil rám a neustále preto padala reťaz. Pokúsil sa o reklamáciu a priamo do Nemecka po česky napísal list
so žiadosťou o nápravu a priloženým záručným listom. Z firmy mu však zakrátko prišla arogantná odpoveď, že ak chce riešenie, musí list napísať „v jazyku im zrozumiteľnom.“ To Václava naštvalo, a preto sa rozhodol v Mladé
Boleslavi založiť dielňu na opravu bicyklov, z ktorej sa neskôr stala výrobňa pod názvom Slavia. Tento nápad sa ukázal ako osudový nielen z pracovného, ale aj ľudského hľadiska. Vďaka dielni sa Kliment zoznámil s ďalším cyklistickým nadšencom, vyučeným strojným zámočníkom Václavom Laurinom. Ten bol nesmierne technicky a manuálne zručný, preto sa s vynaliezavým biznismenom Klimentom výborne dopĺňali. Už onedlho po spustení dielne sa im biznis rozbehol tak, že museli zamestnať niekoľko ďalších pomocných technikov a začali vyrábať jazdné bicykle. Z dielne Slavia sa tak stala spoločnosť Laurin & Klement.

Zaujímavosťou je, že už pred viac ako sto rokmi podnik pre zákazníkov poskytoval dvojročnú záručnú dobu. To však nebola jediná inovácia. Keďže  bicykle neboli lacná záležitosť (v skutočnosti  ch cena zodpovedala niekoľkomesačnému príjmu bežného remeselníka), v roku 1896 navrhol Klement predaj na splátky bez navýšenia. Ten dokonca umožňoval vrátenie peňazí  v plnej sume, ak zákazník nebol s bicyklom spokojný. V spoločnosti  svojho času trávili obidvaja priatelia dlhé dni i noci. Klementova manželka Antonia sa vo firme sama počas prvých troch rokov starala o administratívu.

Od bicyklov už bol iba krôčik k ďalším dvojkolesovým tátošom, motocyklom. Ten prvý sa objavil v roku 1899 a niesol názov Laurin & Klement Typ 1. Výroba sa naplno rozbehla o rok neskôr, keď šikovný Klement získal zákazku od anglickej firmy Hawetson na kúpu 150 motocyklov. Neskôr stroje ich značky získali skvelú povesť v rámci celej Európy. V roku 1905 na jednom z nich český pretekár Václav Vondřich vyhral vtedajší najvýznamnejší cestný
závod motocyklov vo francúzskom Dourdane. Tento rok bol pre firmu významným miľníkom. Predstavila totiž aj svoj prvý automobil, voiturettu Laurin Klement typ A. O dva roky po tejto udalosti už bola výroba taká úspešná, že sa firma premenila na akciovú spoločnosť, v ktorej sa Klement stal generálnym a Laurin technickým riaditeľom. Zamestnávali viac ako šesťsto pracovníkov. Väčšina výroby smerovala do zahraničia, výraznými odberateľmi boli Rakúšania, Nemci či Rusi.

Problémy však nastali počas prvej svetovej vojny, kedy bola výroba automobilov a motocyklov pozastavená. Klement sa snažil svojich zamestnancov čo najviac uchrániť od hrôzy vojny, takže vo firme zaviedli výrobu munície
a zbraní pre armádu. Práve z tohto dôvodu nemuselo množstvo robotníkov narukovať na front. Po vojne sa, samozrejme, dostavilo množstvo finančných problémov, ktoré išli ruka v ruke s oslabenou európskou ekonomikou.
Do toho v roku 1924 firmu  postihol ničivý požiar, ktorý zničil celý areál a výraznú časť technologického vybavenia. Po tejto udalosti bola potrebná veľká finančná injekcia, ktorá prišla v podobe fúzie spoločnosti Lauren & Klement so strojárskou firmou Škodovy závody v Plzni, ktorú finančne podporovali napríklad aj Francúzi. Výroba motocyklov sa prerušila a L&K sa sústredili najmä na produkciu áut. Administratívu spoločnosti prevzalo
vedenie Škody v Prahe a výroba sa presťahovala do Plzne. Laurin sa stal radovým riaditeľom a Klement členom generálnej rady. Obaja zostali bez významnejších právomocí a ich funkcia bola skôr symbolická. Laurin sa však aj v tomto období neštítil  pracovať manuálne a napriek svojej funkcii bol často v dielni s obyčajnými montérmi. Na pamiatku svojim zakladateľom pomenovanie Laurin & Klement dodnes používa Škoda auto ako názov najluxusnejšej výbavy niektorých modelov áut, ako je Octavia či Superb Laurin & Klement. Dvojicu menovcov, Václava Laurina a Klimenta okrem biznisu spájalo počas vyše 30 ročnej spoločnej cesty aj hlboké a úprimné  priateľstvo. Bývali dokonca v tesnej blízkosti na jednej ulici. Napriek tomu, že Klement nemal deti, považoval sa za strýka tých Laurinových a stal sa krstným otcom aj prvému Laurinovmu vnukovi. O ich pute svedčí aj fakt, že keď v roku 1930 Laurin zomrel na rakovinu hrubého čreva, Klement to niesol veľmi ťažko.

Zdroje: www.financeproradost.cz / www.reflex.cz

© Copyright 2017 - DELUVIS - All Rights Reserved
IS MAKLÉRIIS MAXX
envelope-omap-markerphone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram