Späť na zoznam noviniek

PODCAST KILLED THE RADIO STAR?

16. januára 2020

Hoci sa trendy v technológiách a online svete menia rýchlejšie ako počasie, asi nikomu neuniklo, že rok 2019 sa na Slovensku stal jednoznačne najproduktívnejším v segmente audionahrávok  zvaných podcast. Audio je nové  video. Bude tento výraz, o ktorom sa v digitálnych a marketingových kruhoch šepká už niekoľko mesiacov, naozaj platiť v budúcnosti? 

Podcast by sme mohli označiť ako zvukovú nahrávku s ľubovoľnou tematikou, ktorá je umiestnená online, napríklad na webových stránkach, rôznych hudobných platformách alebo špeciálnych podcastových aplikáciách. Jeho  zmyslom je možnosť voľby – poslucháč si sám zvolí kedy, kde a cez aké zariadenie si nahrávku vypočuje. Často k tomu nepotrebuje ani prístup na internet. Mnohé aplikácie totiž ponúkajú tzv. offline mód. Podcast si teda pred počúvaním môžeme vopred stiahnuť do mobilu či tabletu.

Dominuje rozmanitosť

Pri súčasnom tempe a rýchlom životnom štýle máme pocit, že potrebujeme byť neustále o všetkom informovaní, no zároveň nám popri práci či  povinnostiach nezostáva dostatok času. Ak aj čas máme, často nám chýba energia alebo si chceme „vizuálne“ oddýchnuť. Podstatnú časť dňa totiž trávime pozeraním sa do obrazoviek – počítača, mobilu, televízie... Stále však  musíme zvládať množstvo činností, ktoré si vyžadujú našu fyzickú pozornosť, no nie psychické sústredenie. Určite to poznáte – pri šoférovaní pravidelne stojíte v zápche, mnohí z nás cestujú v MHD, chodia behať či cvičiť a  nesmieme zabúdať ani na nevyhnutné činnosti tvoriace podstatnú časť nášho života, upratovanie a varenie. Fanúšikovia podcastov si zvykli všetky tieto činnosti vypĺňať počúvaním hodnotných či zábavných a odľahčených  informácií. Môžu si vybrať spomedzi rôznych zaujímavých rozhovorov s rozmanitými osobnosťami, aktuálnym spravodajstvom v stručnej podobe či rozobratým do hĺbky, fiktívnymi príbehmi na pokračovanie alebo zábavnými  aj edukatívnymi šou. To všetko im totiž podcasty na súčasnom trhu ponúkajú.

Prvé lastovičky

Podcasty ale vo svete zďaleka nie sú novinkou. Práve naopak, ich vznik sa datuje do roku 2004, keď vtedajší redaktor MTV Adam Curry nahovoril svojho známeho, web developera Davea Winera, aby našli spôsob, ako by krátke písané správy a ich odber na internete mohli ľudia konzumovať nielen čítaním. Vznikli teda prvé podcasty „Morning Coffe Notes“ a „Daily Source Code Show“. Vtedy ich ale verejnosť nepoznala  pod týmto názvom. Výraz podcast priniesol o rok neskôr technologický gigant Apple, ktorý spojil dve slovíčka – iPod a broadcasting (ang. vysielanie).
Hoci na prehrávanie podcastov netreba iba zariadenie iPod a dokonca to ani nie je vysielanie v pravom slova zmysle, názov sa uchytil. Aj slovenčina ho prijala bez akejkoľvek zmeny. Apple ako prvý na trhu už pred vyše pätnástimi rokmi vytvoril podcastový softvér do svojho systému a zvukové nahrávky zaradil do ponuky svojho hudobného online obchodu, iTunes. Aj keď bola Amerika v tejto oblasti priekopníkom, do povedomia širokej verejnosti sa podcasty dostali až v roku 2014, kedy vyšla séria kriminálnych príbehov „Serial“. Na konci prvej sezóny už táto šou mala viac ako 68 miliónov stiahnutí. Na Slovensku s podcastami medzi prvými začal pred vyše dvoma rokmi experimentovať denník SME, ktorý zakrátko nasledovali viaceré slovenské médiá. Podľa svojich oficiálnych štatistík denník SME v súčasnosti vydáva trinásť podcastov a v poslednom období prekonal miliónovú
hranicu stiahnutí za jeden mesiac.

Čísla rastú

Prestížna štúdia Digital News Report 2018, ktorú každoročne pripravuje Reuters Institute na Oxfordskej univerzite, mapujúcej 37 krajín na celom svete vrátane Slovenska, za  minulý rok priniesla zaujímavé údaje. Trhu nedominovali západné krajiny, ale práve naopak. Podcasty boli najpopulárnejšie v Južnej Kórei, kde ich v roku 2018 počúvalo 58% respondentov, v Hongkongu 55% a Taiwane 47% opýtaných. Na chvoste na počudovanie skončilo napríklad Nemecko s 22% pravidelných poslucháčov a Veľká Británia (18%). Prieskum ale jednoznačne ukázal, že podcasty sú vo vekovej kategórii do 34 rokov oveľa  populárnejšie ako tradičné rádio. Väčšiu obľúbenosť si držia v Amerike, v ktorej podľa najnovšieho prieskumu The Infinite Dial v roku 2019 viac ako polovica Američanov, t.j. 51%, pravidelne počúvala aspoň jeden podcast. Oproti roku 2018 toto číslo v USA vzrástlo o vyše sedem percent. Je viac ako pravdepodobné, že tento trend bude pokračovať. Na podcasty sa zameriava aj jeden z najväčších hráčov na trhu s online hudobným streamingom, aplikácia Spotify, na ktorej už teraz počúvanosť podcastov tvorí viac ako 20% z celkového prehrávania. Ako informoval denník LA Times, počet podcastov na tejto platforme zároveň stúpol od februára do septembra tohto
roku zo 185-tisíc na 450-tisíc. Spotify tiež kúpil sieť podcastov Gimlet aj rôzne produkčné spoločnosti zamerané na výrobu zvukových nahrávok. Už čoskoro sa vraj nadšení poslucháči dočkajú exkluzívneho obsahu od manželov
Obamovcov, ktorý si ale budú musieť zakúpiť. Aj toto je dôkaz, že aktuálne sa do podcastov okrem médií a spoločností púšťa množstvo celebrít a influencerov. V budúcnosti to totiž môže byť ďalší zo spôsobov zárobku. Užite si preto podcasty, kým sú zadarmo!

V tomto roku aj spoločnosť DELUVIS začala produkovať svoj vlastný inDELUVIS podcast. Nájdete v ňom pravidelné informácie o situácii na finančných trhoch či investovaní od našich  špecialistov. Stiahnuť si ho je možné na Spotify, Apple Podcasts alebo SoundCloud.

Zdroj: https://public.flourish.studio
https://sk.wikipedia.org http://www.digitalnewsreport.org

© Copyright 2017 - DELUVIS - All Rights Reserved
IS MAKLÉRIIS MAXXInformácie o spracúvaní osobných údajov
envelope-omap-markerphone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram