Späť na zoznam noviniek

BEHAVIORÁLNE FINANCIE. AKO MODERNÉ TECHNOLÓGIE A ONLINE SVET OVPLYVŇUJÚ NAŠE SPRÁVANIE

2. januára 2020

Od poslednej finančnej krízy ubehlo už viac ako desať rokov. Čo sa odvtedy zmenilo? Možno sa to nezdá, no jedným z najzásadnejších rozdielov je fakt, že ľudia nemali smart zariadenia. Alebo ich nemali v takej miere ako dnes. Tí, ktorí ich vlastnili, boli väčšinou z IT prostredia a aj tie zariadenia, ktoré existovali, neboli také vyspelé a intuitívne, ako sú dnes.

Dnes už vlastníme smart zariadenia takmer všetci, prišiel boom kryptomien, startupové firmy a podobne. Všetky tieto možnosti ovplyvňujú naše životy a správanie. Prišli firmy ako Netflix, ktoré zmenili naše spotrebiteľské chovanie sa. Už sa neponáhľame domov, aby sme nezmeškali ďalšiu časť obľúbeného seriálu. Môžeme si pozrieť čokoľvek chceme, kedykoľvek chceme a bez reklám.

V posledných rokoch enormne narastá popularita sociálnych médií. Blogeri, Instagram, Facebook, YouTube a iné. Kedysi sme si iba telefonovali alebo písali e-maily, či SMS. Dnes klienti komunikujú skôr cez Messenger, WhatsApp, alebo cez Donaldom Trumpom veľmi obľúbený Twitter. Vieme, že keď americký prezident niečo „tvítne,“ veľmi to dokáže ovplyvniť finančné trhy po celom svete.

Millennials (Deti milénia). Alebo Generácia Y

Jedná sa o najvplyvnejšiu generáciu, ktorú aktuálne máme. Patria sem všetci ľudia narodení po roku 1980 do roku 2009. Je to generácia, ktorá predstavuje okolo tri mld. ľudí a od nej najviac záleží, kam bude ďalší vývoj smerovať. Predpokladá sa, že Mileniáli do piatich rokov nahradia všetky najvyššie pozície v obchodných spoločnostiach. Títo ľudia sa správajú úplne inak ako generácia pred nimi, a teda aj dopyt po službách bude iný. Až 93% z týchto ľudí vlastní smart zariadenia. Majú priaznivý postoj ku komunikáciám, médiám a digitálnym technológiám. Finančná kríza, ktorá začala v roku 2007, mala na túto generáciu omnoho väčší dopad, lebo ju zasiahla v najväčšom rozsahu. Spôsobila u nej historicky najvyššiu úroveň nezamestnanosti, ktorá vedie k špekuláciám o možných dlhodobých hospodárskych a sociálnych škodách pre túto generáciu. V oblasti financií sa predpokladá, že Mileniáli ostali relatívne konzervatívni a opatrnejší.

Generácia Y rozumie investovaniu.

Jej príslušníci chcú investovať a vedia, že je pre nich zaujímavejšie mať peniaze zainvestované, než ich mať v banke. Spôsob nákupu sa tiež zmenil. Mileniáli nakupujú online. Radi a veľa. Až 32% z nich kupuje tovar cez notebook, 25% cez smartphone, 24% cez tablety a len 11% ide nakupovať fyzicky. Zaujímavý je tiež spôsob ich rozhodovania. Až 48% z nich sa rozhoduje cez odporúčania. Prihliadajú na recenzie, blogy, diskusné fóra. Zaujímajú sa, ako je produkt vnímaný ich okolím. Už iba 17% z nich rieši odporúčanie cez médiá ako TV, rozhlas alebo časopisy. Až 63% sleduje svoje obľúbené značky na sociálnych sieťach a až 38% Mileniálov tvorí obsah na weboch (statusy, blogy, obrázky,...). A 75% aktívne tento obsah zdieľa. V dnešnej dobe je úplným štandardom, že si svojho partnera vyhľadáte online ešte predtým, než sa osobne stretnete. Vyhľadáte si informácie na internete,
preto je veľmi dôležité, ako človek vystupuje na webe a sociálnych sieťach.

Generácia Alfa

Sem spadajú všetci jedinci narodení v rokoch 2010 – 2025. Ide o technologicky najvyspelejšiu generáciu. Mileniáli fungovali ešte v časoch, keď internet nebol. Generácia Alfa bude úplne iná. Technologicky. Táto generácia sa narodila v období, keď je internet, Google, Siri,... úplnou samozrejmosťou. Keď príde  umelá inteligencia, pre Generáciu Alfa  to bude úplným štandardom.  Ako médiá a smart technológie ovplyvňujú klientov Pred desiatimi rokmi sme nemali inteligentné telefóny, boli len správy na internete. Spoliehali sme sa na televíziu, noviny a pod. V súčasnosti sledujeme rôzne blogy, profily, čítame online obsah. A tiež sa nevyhneme Search engine optimization (SEO). V dnešnej dobe si prečítate článok na webe, alebo pozriete zaujímavé video. Google vyhodnotí, že toto je pre vás zaujímavý obsah a navrhne vám podobné články. Vyhľadávač však nevie vyhodnocovať kvalitu obsahu. Klientovi sa teda dostáva  zmes informácií. Medzi nimi aj tie, ktoré nemusia byt pravdivé. Klient má  chaos, nevie rozoznať, čo je pravda a čo hoax. Začne byť nervózny, telefonovať,  opúšťa investíciu. Existuje ešte horší scenár. Klient už ani nezavolá, iba napíše a je veľmi ťažké odkomunikovať si s ním cez WhatsApp zložité témy.

Averzia k strate

V roku 1996 vznikol zaujímavý prieskum  medzi športovcami na olympijských hrách. Jednoznačne sa zistilo, že bronzoví medailisti sú oveľa šťastnejší ako strieborní. Strieborní totiž išli po prvom mieste. Po ničom inom. Zlyhali a skončili druhí. Tí bronzoví mali väčšinou cieľ skon iť v prvej päťke. Stratu teda znášame dva až trikrát horšie ako zisk. A platí to aj vo financiách. Ak klient vyrobí zisk, nezavolá a nepoďakuje sa za dobrú radu. Ak však trhy idú zle,  telefóny zvonia stále.
Na univerzite MIT robili na túto tému zaujímavú štúdiu. Predstavte si, že idete do kina a lístok stojí 10 USD. Pred kinom zistíte, že ste cestou ste rovnakú sumu stratili . Keď už ste v kine, kúpite si ten lístok? Až 88% ľudí  odpovedalo, že áno. Potom v rámci ankety skúsili položiť otázku inak. Predstavte si, že ste si kúpili lístok do kina vopred. Prídete do kina a zistíte, že ste lístok nechali doma. Kúpite si ho znovu? Situácia veľmi podobná, strata rovnaká, ale ľudia začali nad odpoveďou rozmýšľať. Už iba 42% z nich povedalo áno. Je preto veľmi dôležité, ako klientom vysvetliť utrpenú stratu. Ľudia majú totiž často tendenciu na internete vyhľadávať ďalšie informácie,
aby si potvrdili svoje rozhodnutia. Bohužiaľ sa tak dostanú aj k nepravdivým informáciám, ktoré je im potom veľmi ťažké vyvrátiť. Treba si uvedomiť, že dnešný svet sociálnych sietí je veľakrát o wow efekte. Autori článkov zarábajú podľa čítanosti, počtu followerov alebo zdieľaní. Preto platí - čím viac šokujúci článok napíšem, tým viac pozornosti pritiahnem. Bohužiaľ, nie všetci užívatelia sociálnych sietí dokážu rozlíšiť relevantné informácie. Preto by sme mali byť aj my viac smart...

Autor:  František Michalovích, Sales Director SK ARTS Asset Management GmbH

 

© Copyright 2017 - DELUVIS - All Rights Reserved
IS MAKLÉRIIS MAXXInformácie o spracúvaní osobných údajov
envelope-omap-markerphone linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram